Alumnia | 01-09-2015 | editie 3 | jaargang 3
17766
single,single-chainletters,postid-17766,ajax_fade,page_not_loaded,,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.1.2,vc_responsive
2015 - Q3

Kettingbrief
Verhaallijn 1 01-09-2015
editie 3 | jaargang 3

Juliëtte van den Hoven
Leeftijd: 37 Afgestudeerd: 2004 Organisatie: Hofax BV Functie: Directeur/Eigenaar
Frank de Jong
Leeftijd: 31 Afgestudeerd: 2009 Organisatie: Emultech BV Functie: CEO and Co-founder
Nu aan het woord
Coen Oreel
Leeftijd: 30 Afgestudeerd: 2008 Organisatie: Heineken Nederland Supply Functie: Teammanager Operations Scheduling
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?
Na mijn afstuderen (Innovation Management) ben ik direct als zelfstandige begonnen bij het Innovatie platform Loods Limburg. Daar heb ik me bezig gehouden met innovaties in de agrarische sector. In de tussentijd ben ik met mijn compagnon, Robin de Bruijn ook begonnen met het bedrijf EmulTech. EmulTech levert apparatuur aan de farmaceutische industrie voor de ontwikkeling en productie van een nieuwe generatie medicatie. Als medeoprichter ben ik verantwoordelijk voor de verkoop van de apparatuur en de financiën van de organisatie.

Wat zijn eventuele plannen?
In de afgelopen zes jaar heeft EmulTech voornamelijk geïnvesteerd in de ontwikkeling van de apparatuur. We hebben op het moment 2 systemen (INFINITY Mini en INFINITY Lab) gereed. Deze zijn we nu in de farmaceutische industrie aan het introduceren. We willen in de komende jaren de technologie verder opschalen. Zodoende kunnen we ook nieuwe applicaties in de voedingsindustrie, chemie en de cosmetische industrie bedienen. Daarnaast zijn we altijd opzoek naar nieuwe applicaties van onze technologie om aan onze klanten aan te bieden.

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?
Het belangrijkste van mijn opleiding is de proactieve, zelfstandige en academische houding die je bijgebracht wordt. De specifieke achterliggende theorie gebruik ik zeer beperkt in mijn dagelijkse werkzaamheden. Het starten van een bedrijf is dan ook geen rocket science; het is vooral doen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de modellen die tijdens de studie gebruikt worden zoals bijvoorbeeld het model om de mate van innovativiteit van de klanten uit te drukken (innovators – laggards) soms terug komen. Echter wordt dan eerder de vraag gesteld wat het voor het sales process betekend dan welke fasen er zijn. Ondernemen is veel meer de kennis toepassen dan het hebben van de kennis.

Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?
Mijn werk bestaat voornamelijk uit het managen van relateis met mijn stakeholders, klanten, leveranciers aandeelhouders, collega’s. Dit zijn meer kwalitatieve gesprekken. Kwalitatieve componenten zitten in sales. Op veel deuren kloppen om een paar klanten te kunnen bedienen. Daarnaast is het bijhouden van de financien (specifiek de cash flow en de P&L kwantitatief). Dit is geen bewuste keuze geweest, noch heb ik hier ooit over nagedacht om een dergelijke keuze te maken. Het is onderdeel van het werk.

Heb je nog dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?
Naast mijn studie ben ik actief geweest in verschillende commissies bij studenten vereniging SSRE en dispuut HID Quare. Verder heb ik altijd een bijbaan gehad (Eindhoven Airport, Hotel Pierre, Restaurant Gauchos, Unipartners) en heb ik een tijd in het buitenland gestudeerd.
Een studentenvereniging en dispuut dragen in een belangrijke mate bij aan je vorming. Tevens biedt het de mogelijkheid om ervaring op te doen in finance, project management etc. Bijbaantjes bieden een goede mogelijkheid om al werkervaring op te doen en een juiste werkethiek te vormen. Het studeren in het buitenland vormt je op het gebied van zelfredzaamheid en geeft de mogelijkheid om een extra taal vaardig te worden. Van alle drie de activiteiten heb ik nog regelmatig plezier.

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?
Studeren is een voorrecht. Geniet ervan. Kijk daarnaast eens verder dan de voor de hand liggende mogelijkheden, zoals het werken bij een multinational. Kleine bedrijven of je eigen bedrijf beginnen is ook een waanzinnig interessante optie! De proeftuinen die het TU/e Innovation Lab aan het opzetten zijn, zoals het Automotive Lab, zijn daarbij zeker een aanrader. Als ik dat zie, realiseer ik me dat ik 10 jaar te vroeg geboren ben.

Kettingbrief
Verhaallijn 2 01-09-2015
editie 3 | jaargang 3

Hayo Jongejans
Leeftijd: 26 Afgestudeerd: 2014 Organisatie: Fokker Technologies Functie: Management Trainee
Maud Bollen
Leeftijd: 24 Afgestudeerd: 2014 Organisatie: Unilever Functie: Global Procurement Analyst
Nu aan het woord
Tom Bouman
Leeftijd: 25 Afgestudeerd: 2014 Organisatie: Viggo Eindhoven Airport Functie: Business Analyst
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?
Nadat ik mijn afstudeeropdracht binnen Unilever heb afgerond, ben ik bij hetzelfde bedrijf aan de slag gegaan als Global Procurement Analyst. Ik ben voornamelijk bezig met het ontwikkelen van de inkoopstrategieën door middel van het analyseren van het portfolio van functionele ingrediënten. Het portfolio bestaat uit ingrediënten zoals vitamines en natuurlijke kleurstoffen die we inkopen voor bijvoorbeeld de margarine en ijsjesfabrieken over de gehele wereld. Ik ben betrokken bij onderhandelingen met leveranciers en ben daarnaast bezig met projecten zoals het reduceren van de complexiteit op het gebied van leveranciers en het aantal type ingrediënten dat we inkopen. Mijn hoofdtaak is continu zoeken naar mogelijkheden om het portfolio te optimaliseren.

Wat zijn eventuele plannen?
Het lijkt mij erg leuk om me in de toekomst meer te richten op innovatie management en nog dichter bij de merken van Unilever en de consumenten te staan. Bijvoorbeeld van begin tot eind betrokken zijn bij het ontwikkelen en introduceren van een nieuwe verpakking voor de Dove shampoos of een nieuwe Ben & Jerry’s smaak. Daarnaast lijkt het mij een leuke uitdaging om voor een aantal jaar in het buitenland te werken.

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?
De opleiding biedt met name een bepaalde denkwijze; de manier waarop je tegen problemen aankijkt en hoe je deze aanpakt. Daarnaast komt de wiskundige basis die ik tijdens de opleiding heb gelegd en de ontwikkeling van analytische vaardigheden goed van pas bij mijn functie. Het cijfermatig kunnen onderbouwen van de strategieën vind ik erg waardevol. Bovendien is het een voordeel dat de masteropleiding aan de TU/e geheel in het Engels is, aangezien ik in mijn functie de gehele dag in het Engels communiceer.

Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?
De nadruk voor mij ligt op het kwantitatieve gedeelte. Ik maak keuzes op basis van kwantitatieve analyses, gericht op bijvoorbeeld prijzen en volumes. Deze kwantitatieve analyses komen voornamelijk van pas bij het projectmanagement, de onderhandelingen en het relatiemanagement met leveranciers. Daarnaast zijn communicatie, overtuiging en samenwerking zijn van essentieel belang.

Heb je nog dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?

Ik ben lid geweest van de studentenvereniging SSRE, waar ik meerdere commissies heb gedaan. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld leren vergaderen, netwerken en organiseren. Daarnaast heb ik een bestuursjaar gedaan bij UniPartners Eindhoven, wat mij veel ervaring heeft gebracht op het gebied van projectmanagement. Ook heb ik veel gehad aan het internationaal semester in Argentinië. Door dit semester heb ik leren samenwerken met teamgenoten vanuit verschillende culturen. Dit is cruciaal binnen mijn huidige functie.

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?
Een advies voor tijdens de opleiding is om bij een bedrijf af te studeren dat je aanspreekt. Dit is een ideale mogelijkheid om te kijken of een bedrijf bij je past en om een netwerk op te bouwen binnen het bedrijf. Een advies voor na de opleiding is om vanaf de start van je carrière bewust tijd vrij te maken voor persoonlijke ontwikkeling en het creëren van zelfinzicht. Een traineeship biedt automatisch trainingen en coaching. Echter kun je ook, als je geen traineeship doet, zelf actief op zoek gaan naar mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Zo heb ik een mentor binnen het bedrijf gezocht waarmee ik regelmatig coachingsgesprekken heb over onder andere mijn carrière pad en heb ik een coach in opleiding buiten het bedrijf waarmee ik spar over mijn drijfveren. Daarnaast ben ik actief aan de slag gegaan met het organiseren van trainingen en bijeenkomsten voor mensen binnen de afdeling.

Tags