Alumnia | Juni 2021
41090
post-template-default,single,single-post,postid-41090,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Beste Lezer,
Het is inmiddels weer juni, de dagen worden langer en het zonnetje begint (eindelijk) weer te schijnen. De zomer staat voor de deur wat niet alleen gevolgen heeft op het weer maar ook zeker op bedrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ijscoman, zonnebrillen of zonnebrand-leverancier of aan een producent van strandballen. De vraag neemt toe op de zomerartikelen wat, uiteraard, gevolgen heeft op de forecast van de desbetreffende bedrijven. Dit fenomeen gebeurt elk jaar weer opnieuw en is daarom een mooi voorbeeld van het zogeheten ‘Seasonality´: een voorspelbaar patroon dat wordt herhaald na een bepaalde tijd. Nu is het natuurlijk vrij logisch wat het patroon is van de vraag voor zomerartikelen maar voor vele bedrijven is de trend minder voor de hand liggend. Bovendien zijn er nog vele andere mogelijke oorzaken die gevolgen kunnen hebben voor, bijvoorbeeld, de vraag van een bepaald product. Om hier inzicht in te krijgen wordt er gebruik gemaakt van Data Science: een vakgebied dat gericht is op het verkrijgen van inzichten uit data. Deze tak van sport wordt niet alleen beoefend voor de forecast van de vraag maar ook voor vele andere aspecten. Om hier meer inzicht in te krijgen focust deze SCOPE editie zich op het gebruik van Data Science binnen het bedrijfsleven met het thema: Data Driven Business.

 

Lees verder: