Alumnia | 01-06-2016 | editie 2 | jaargang 4
18073
chainletters-template-default,single,single-chainletters,postid-18073,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive
2016 - Q2

Kettingbrief
Verhaallijn 1 01-06-2016
editie 2 | jaargang 4

Pieter Hofstra
Leeftijd: 31 Afgestudeerd: 2009 Organisatie: Rabobank Functie: Investment Manager Acquisition Finance
Rutger Stolker
Leeftijd: 33 Afgestudeerd: 2008 Organisatie: Deloitte Functie: Senior Consultant
Nu aan het woord
Bouke van der Weide Jansen
Leeftijd: 45 Afgestudeerd: 1994 Organisatie: Vanderweidejansen Functie: Veranderkundige
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?
Direct na mijn afstuderen in 2008 ben ik gestart bij Deloitte Consulting. Ik werk nu als Senior Consultant binnen het team Operations Excellence. Hier werk ik nu 7,5 jaar en ik ben momenteel verantwoordelijk voor het coördineren van projecten. Onze taak is oplossingen bedenken om bedrijfskosten te verlagen en/of de klanttevredenheid te verhogen, zowel voor als samen met de klantorganisatie. In de praktijk betekent dit voor mij het managen van projecten met thema’s als standaardisatie en optimalisatie van werkzaamheden (procesinnovatie), outsourcing of het integreren van organisaties na een fusie. Zo’n projectteam kan in omvang variëren van drie tot soms vijftig medewerkers. Een leuk element van mijn projecten vind ik de internationale dimensie, waardoor ik veel verschillende culturen heb leren kennen binnen Europa, Azië en Amerika.

Wat zijn eventuele plannen?
Vooralsnog wil ik meer ervaring opdoen binnen consulting, en in het bijzonder op het gebied van Process Intelligence – de term binnen Deloitte voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen door middel van data-analyse.
Voor nu en in de toekomst is een inspirerende en afwisselende omgeving voor mij belangrijk. Dit betekent bijvoorbeeld brainstormen met collega’s, samenwerkingspartners en klanten om te kijken hoe toekomstige ontwikkelingen en technologieën kunnen worden toegepast binnen organisaties. Ik denk dat ik in mijn werk altijd wel bezig zal zijn met verandering, verbetering en samenwerking.

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?
De voornaamste zaken die ik herken in mijn werk zijn het ontwerpgericht onderwijs en sommige specifieke vakken binnen logistiek en procesmodelleren.

Het ontwerpgericht onderwijs van de TU/e begint met de probleemanalyse van de huidige situatie binnen een organisatie, het ontwerpen van de toekomstige situatie en vervolgens een plan om het herontwerp te implementeren. Bij nagenoeg elke opdracht binnen consulting komt deze werkwijze aan bod.

Naast deze aanpak komen sommige oneliners van docenten nog wel eens voorbij, zoals garbage in = garbage out.

Verder komen kwantitatieve vakken als logistiek van pas bij capaciteitsvraagstukken en statistiek bij analyseren van problemen. In een recente opdracht was ik verantwoordelijk voor het opzetten van een bedrijfsonderdeel in India. Bij het opzetten van dit onderdeel was één van de vragen: ‘Hoeveel medewerkers moeten we aannemen?’ Factoren die een rol spelen zijn enerzijds de productiviteit per medewerker in opstartperiode, de benodigde werktijd per activiteit en de doorlooptijden per type product, en anderzijds hoeveel vraag er is vanuit de klant per producttype. Procesmodelleren helpt om inzicht te krijgen in de gehele reeks van activiteiten, van de start van een proces (het moment dat de klantvraag binnenkomt) tot de levering van het product. Al met al denk ik dat heel veel zaken uit de opleiding terugkomen in mijn huidige werk. Een belangrijk element dat je meekrijgt bij Technische Bedrijfskunde is dat je kennis hebt opgedaan van verschillende functies, waardoor je een verbindende factor kunt zijn hiertussen. Dit wil nog wel eens ontbreken in organisaties.

Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?
De verhouding is ongeveer fifty-fifty en dat bevalt mij goed. Je start vaak met een probleemanalyse en die is voornamelijk kwantitatief om een betrouwbaar en objectief beeld te vormen. Daarna volgt het uitwerken, waarbij je veranderingen in gang moet kunnen zetten binnen organisaties. Dit is meer kwalitatief, hoewel een goede kwantitatieve analyse je daarbij helpt. Als ik heb bijgedragen om de ‘bouwtekeningen’ te ontwerpen, vind ik het vervolgens ook leuk om de resultaten daarvan te zien. Bijvoorbeeld door te zien dat een gemeentelijke organisatie een hogere kwaliteit dienstverlening heeft weten te realiseren, of door het opgerichte bedrijfsonderdeel in India te bezoeken.

Heb je dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?
Een greep uit mijn studentenleven in Eindhoven: ik was lid bij studentenvereniging SSRE, zat in de sociëteitscommissie, was voorzitter van mijn dispuut Pegasus en ben intropapa geweest. Mijn streven was een leuke tijd te hebben en met een studentenbudget zorgde dat er eigenlijk vanzelf voor dat je creatief wordt. Die creativiteit en het organiseren van activiteiten met elkaar komt uiteraard ook van pas op mijn werk.

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?
Tijdens het drinken van een witbiertje op de Markt, denk of droom eens over wat je gaaf vindt om te doen, en ga het dan ook doen – ook al zit dat niet in het standaard curriculum en loop je wellicht wat maanden uit. Ervaring opdoen en kunnen omgaan met obstakels om je doel te bereiken zijn in mijn optiek ook veel waard.

 

Kettingbrief
Verhaallijn 2 01-06-2016
editie 2 | jaargang 4

Paul van Etten
Leeftijd: 29 Afgestudeerd: 2014 Organisatie: Mars Foods Europe Functie: Value Stream Transition Lead
Annella Slob
Leeftijd: 27 Afgestudeerd: 2013 Organisatie: Procter & Gamble Functie: Customer Logistics Operations Manager VMI NL
Nu aan het woord
Ton Willems
Leeftijd: 59 Afgestudeerd: 1981 Organisatie: Ton Willems Functie: Adviseur Accountstantskantoren
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?
In 2013 ben ik na mijn afstuderen bij Procter & Gamble (P&G) gestart als Demand Planner. Binnen deze functie heb ik P&G goed leren kennen en volop de mogelijkheid gekregen om mezelf professioneel en als persoon te ontwikkelen. Ik valideerde en vertaalde de plannen van onze verkopers naar een vraagvoorspelling voor productie in onze fabrieken. Dit deed ik voor onze schoonmaakproducten (o.a. Dreft) voor België en Nederland, en later ook Frankrijk. Sinds juni 2015 werk ik op onze customer service afdeling. Mijn team houdt contact met onze VMI (Vendor Managed Inventory) klanten over alle mogelijke vragen en verzoeken, van het plaatsen van bestellingen tot de uiteindelijke facturatie. Dit is een groot en soms complex operationeel proces waar ik iedere dag nog veel uitdaging in vind. De mix van een team aansturen, dagelijkse operatie, en daarnaast het initiëren en uitwerken van verbetertrajecten samen met onze klanten vind ik een ontzettend leuke combinatie.

Wat zijn eventuele plannen?
Allereest wil ik mijn basiskennis over de operationele processen verder uitbreiden. Dit niet alleen binnen planning of binnen customer service, maar ook binnen de andere logistieke afdelingen bij P&G. Ik vind dat je zelf in de klei moet hebben gestaan om door te kunnen groeien. Op de langere termijn denk ik aan een uitstap naar een fabriek, het buitenland, of verder doorgroeien binnen de huidige organisatie.

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?
Binnen planning heb ik een goede basis gehad aan de statistiekvakken vanuit de bachelor. Vraagvoorspelling is niets meer en niets minder dan het verleden interpreteren en aannames maken over eventuele wijzigingen, om een verwachting te geven van de toekomst. Daarbij gebruikte ik onder andere de modellen als uitgelegd in vakken als Statistiek 1 & 2. Het multidisciplinaire van Technische Bedrijfskunde komt in mijn huidige functie heel goed van pas, maar minder concreet dan in mijn vorige functie. In het algemeen zijn het werken in teams, analytisch denken, en snel kunnen schakelen de meest belangrijke (soft) skills die ik nu nog dagelijks gebruik.

Is je werk vooral kwantitatief of kwalitatief? Heb je daar bewust voor gekozen?
Er is een goede balans tussen kwantiteit en kwaliteit. P&G focust sterk op feiten en is resultaat gedreven, maar bijvoorbeeld een relatie opbouwen met een klant doe je niet door enkel cijfers te delen. Ik ben als technisch bedrijfskundige breed geïnteresseerd en ik zou me minder comfortabel voelen in een baan die specifiek gefocust is op slechts een van de twee.

Heb je nog dingen naast je studie gedaan? Heb je daar in je carrière iets aan gehad?
Ik denk dat ik tijdens mijn studie bijna net zo veel tijd aan nevenactiviteiten heb gespendeerd als aan het studeren zelf, en ik heb daar nooit ook maar een moment spijt van gehad.
Mijn lidmaatschap en bestuur bij l’Attaque Attique, het bestuur bij Industria, het organiseren van het Industria Congres en studentassistentschappen bij de Voorlichting van TBK en Alumni VBI; ze hebben allemaal een steentje bijgedragen in mijn ontwikkeling en me qua organisatorische en management skills enorm geholpen. Een half jaar buitenland semester aan Berkeley UC was een mooie afsluiter van mijn studententijd, voor ik vervolgens ging afstuderen en werken.

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?
Als je nog niet bezig bent met het leven na je studententijd: geniet en grijp iedere kans die je krijgt. Maar maak je geen zorgen, ook na je studententijd liggen er nog veel mooie activiteiten voor je in het verschiet.
Als je je al aan het oriënteren bent op waar je eventueel zou willen werken: oriënteren, oriënteren, oriënteren! TBK’ers hebben een brede interesse en zijn breed inzetbaar, wat het soms lastig maakt om een focus te kiezen. Vind je weg door een netwerk op te bouwen met alumni, ga lunchen of koffie drinken bij bedrijven die je wellicht interessant vind en ga op zoek naar de juiste match. Voor mij zijn mensen altijd bepalend geweest. Ik wil iedere dag met een glimlach naar kantoor komen, omdat ik geniet van de mensen om mij heen en ik wil horen van al het goede en leerzame wat zij te delen hebben.