Alumnia | 01-09-2019|editie 3|jaargang 7
31996
chainletters-template-default,single,single-chainletters,postid-31996,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive
2019 - Q3

Kettingbrief
Verhaallijn 1 01-09-2019
editie 3|jaargang 7

Martin Verwijmeren
Leeftijd: 49 Afgestudeerd: 1991 Organisatie: MPO (MP Objects) Functie: Chief Executive Officer
Harm Langen
Leeftijd: 49 Afgestudeerd: 1993 Organisatie: Pas Reform Functie: Chief Executive Officer
Nu aan het woord
François Olsthoorn
Leeftijd: 49 Afgestudeerd: 1994 Organisatie: DentConnect Functie: Chief Executive Officer
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?

Ik ben in 1993 begonnen bij DSM Engineering Plastics als marketing coordinator. Na een paar jaar werd ik als area sales manager verantwoordelijk voor de verkoop in Azie en heb ik veel gereisd in o.a. China en India. Dit was een geweldige tijd, waarin ik als net afgestudeerde veel mogelijkheden kreeg om me te ontwikkelen binnen de commercie. Daarna heb ik de overstap gemaakt naar een kleiner bedrijf, omdat ik meer invloed wilde hebben op de koers en de resultaten van het bedrijf. Ik heb ruim 15 jaar bij LAN Handling Technologies gewerkt, een bedrijf dat machines maakt voor voedingsmiddelen bedrijven. Hier ben ik achtereenvolgens commercieel directeur, operationeel directeur en CEO geweest. In 2015 ben ik CEO geworden van Pas Reform, een bedrijf dat wereldwijd systemen levert voor het uitbroeden van eieren tot eendagskuikens.

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?

Ik kan niet zeggen dat ik dagelijks de theorie gebruik uit mijn opleiding, echter mijn functie is bij uitstek een bedrijfskundige functie. Ik geef leiding aan de directeuren van twee buitenlandse vestigingen, een management team van 6 personen en heb zelf de afdelingen marketing en sales onder mijn hoede. Ik ben aanvankelijk veel bezig geweest met strategievorming en de inrichting van de organisatie en momenteel met het bereiken van operational excellence, bepalen van de R&D roadmap en HR thema’s om de juiste bezetting te krijgen. Tussendoor invulling gegeven aan de “servitization” van onze business en aan “solution selling” om onze verkoopaanpak te versterken. Veel bedrijfskundiger wordt het niet als je het mij vraagt.

Welke activiteiten heb je nog naast je studie gedaan? En hoe heeft dat je loopbaan beïnvloed?

Ik heb verschillende nevenactiviteiten ontplooid. Zo heb ik een jaar van mijn studie opgeofferd om deel uit te maken van het industria-bestuur en in dat jaar het congres te organiseren. Ik vond dat de mooiste activiteit om te organiseren vanwege het commerciele karakter ervan en heb ervan genoten om met medestudenten iets moois neer te zetten. Naast het feit dat dit een geweldig leuk jaar was heb ik er veel van geleerd en heeft het me geholpen een interessante baan te vinden bij een mooi bedrijf.

Met welke alumnus of professor zou je een keer willen lunchen en waarom?

Ik zou graag nog een keer lunchen met Bruno van der Mark, mijn afstudeerbegeleider vanuit de vakgroep marketing. Hij is inmiddels met pensioen en woont in Frankrijk. Ik kon het enorm goed met hem vinden, maar ben hem helaas uit het oog verloren.

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?

Ik zou de huidige studenten adviseren om vooral te genieten van een geweldige tijd. Ik realiseer me dat het in deze tijd lastiger is alles te combineren vanwege de studiedruk, maar kan iedereen aanraden toch activiteiten naast de studie te ontplooien. Het vergt een bewuste keuze en discipline om hier ruimte voor te creeren, maar het geeft enorm veel plezier en is een waardevolle ervaring die ook nog eens je kansen op de arbeidsmarkt vergroot.

Als je een vraag zou mogen veranderen, welke zou dat dan zijn en waarom?

Ik zou de vraag: “Met welke alumnus of professor zou je nog een keer willen lunchen en waarom?” willen vervangen met de vraag: “Zou je opnieuw kiezen voor de studie technische bedrijfskunde en waarom?” Omdat: Ik heb zelf een dochter die net is gaan studeren en ik zie dat veel studenten zich in het eerste jaar nog steeds afvragen of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt. Wellicht kunnen we ze als alumni wat argumenten voor of tegen geven ter overweging.

Kettingbrief
Verhaallijn 2 01-09-2019
editie 3|jaargang 7

Maarten Koek
Leeftijd: 26 Afgestudeerd: 2017 Organisatie: MSD Animal Health Functie: Operational Coach
Mirjam Borsboom
Leeftijd: 31 Afgestudeerd: 2012 Organisatie: Eigen bedrijf Functie: Zelfstandig / Eigenaar
Nu aan het woord
Marten Kraaij
Leeftijd: 26 Afgestudeerd: 2016 Organisatie: Vrumona / HEINEKEN Functie: Contract Manager
 

Hoe ziet je carrière er tot nu toe uit?

Na mijn afstuderen in 2012 aan de TU Delft (waar ik mijn master Transport, Infrastructuur en Logistiek heb gedaan) ben ik direct naar het buitenland gegaan voor een mooi project via mijn afstudeerprofessor. Tijdens dit project, wat ik samen met een andere net-afgestudeerde student mocht uitvoeren, bracht me dit op het idee om meer van dit soort projecten uit te voeren vanuit een zelfstandige, eigen bedrijf. Nu, ruim 5 jaar later, doe ik dat nog steeds. Momenteel werk ik vooral aan het thema fiets. Mijn doel is om meer mensen op de fiets te krijgen zowel nationaal als internationaal. Deze projecten doe ik samen met grote ingenieurs- en adviesbureau’s, gemeenten en kennisinstellingen door zowel betere (fiets) infrastructuur en stadsplanning, als juist ook zaken als politieke invloed en gedragsverandering. De fiets is gezond, stil, duurzaam, snel, bevrijdend en gewoon een goed idee!

Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?

Om eerlijk te zijn, nauwelijks. Wel merk ik dat m.n. mijn bachelor in Eindhoven me op een andere manier heeft leren denken. Geen probleem is te moeilijk, geen onderwerp te lastig; gewoon rustig opdelen in kleine stukjes en dan een voor een oplossen. Een groot goed in deze maatschappelijk, complexe wereld. Ook vond ik het erg leuk om kennis te maken met zo veel verschillende vakken/ vakgebieden, van HRM tot logistiek, programmeren en ethiek. Ik ben altijd heel benieuwd naar verschillende vakgebieden, maar hoef niet zo nodig enorm de details en de diepte in, een echte generalist dus… Om die reden vond ik de bachelor TBK erg leuk.

Welke activiteiten heb je nog naast je studie gedaan? En hoe heeft dat je loopbaan beïnvloed?

Ik ben met name heel actief geweest in het TBK damesdispuut l’Attaque Attique, velen vast bekend. En gelukkig nog steeds, ons jaarlijkse weekend staat volgende week op de agenda, naast veel etentjes en jaarlijkse wintersport. Ook heb ik geroeid bij roeivereniging Thêta, met als hoogtepunt een jaar wedstrijdroeien. En tot slot natuurlijk ook bij Industria, waar ik met een geweldig team heb mogen zorgen voor toetreden en deelname aan de Race of the Classics, een prachtige zeilwedstrijd. Ik zag dat er ook dit jaar weer gevaren is op de Morgenster, heel leuk!

Ik geloof dat ik minstens zo veel geleerd heb van al deze leuke dingen naast mijn studie dan van de studie zelf, in elk geval in sociaal aspect zeker, wat ik nu nog elke dag gebruik. Daarnaast kom je ook mensen uit andere studierichtingen tegen, wat je wereld ook weer verbreed.

Met welke alumnus of professor zou je een keer willen lunchen en waarom?

Zonder twijfel Michiel Hochstenbach, docent Calculus (eigenlijk faculteit Wiskunde). Ik vond het een vreselijk vak (eigen alle 3 de Calculussen), maar met zijn geweldig uitleg en vermaak tijdens de colleges, kreeg hij het voor elkaar dat ik er nog met plezier naar toe ging ook. Je wilde eigenlijk geen college missen. Daarnaast nam hij altijd de tijd voor je als ik weer eens wat extra uitleg kwam vragen, wat hij met de nodige humor deed; dit soort professoren vergeet je nooit meer!

Welk advies zou je huidige studenten mee willen geven?

Probeer te laten varen wat anderen van je denken, en volg je eigen gevoel! Hoe analytisch en wetenschappelijk we soms ook zijn, je gevoel zit nooit mis. En als dat niet lukt, neem even afstand (ga fietsen! Haha) dan komt je gevoel vanzelf. En vergeet onderweg niet te genieten.

Als je een vraag zou mogen veranderen, welke zou dat dan zijn en waarom?

Ik zou de vraag: “Doe je in je huidige werk nog veel met de dingen die je geleerd hebt tijdens je opleiding?” willen vervangen met de vraag: “Wat was jouw hoogtepunt tijdens al die jaren studeren in Eindhoven?” Omdat: Lastig! Ik geloof dat ik het zelf vooral leuk vind om te lezen wat mensen hebben meegemaakt tijdens hun studentenjaren waar ze nu nog steeds met veel plezier aan terugdenken dan of ze heel veel geleerd hebben van hun studie/ of ze hun studie nog veel gebruiken.